zaterdag 25 september 2010

Herfst

Op het moment dat ik dit schrijf, plenst er net een flinke regenbui naar beneden: het is herfst! Gelukkig schijnt tussen de buien door ook nog de zon en heb ik een paar mooie plaatjes kunnen schieten van de herfstsymbolen bij uitstek: paddenstoelen. Kijk maar:
 De bovenste paddenstoel is zeldzaam heb ik me laten vertellen. Het is een soort stinkzwam. De onderste is welbekend: de vliegenzwam. Ik blijf ze prachtig vinden.

In mijn tuin is de herfst ook begonnen. Dit jaar was de tuin wat minder mooi. Eerst was er de lange winter en het wachten op het voorjaar. Daarna kwamen er nog een paar heel hete, droge weken achteraan en vervolgens  verregende de boel. Jammer, want ik had juist wat meer gezaaid in de groententuin en dat is grotendeels mislukt. Maar niet getreurd: we hebben nog tot deze week van onze eigen aardappeltjes kunnen smullen en sperciebonen gegeten. Ook radijsjes waren er weer en tot mijn grote vreugde hadden de vogels de rode aalbessen niet opgegeten toen we van vakantie terugkwamen. Die heb ik gewassen, in bakjes gedaan, suiker er bij en dan in de diepvries, lekker voor in de winter, dacht ik...... Manlief vond ze zo lekker, dat alle bakjes alweer leeg zijn :).
Volgend jaar begin ik weer met goede moed mijn eigen groenten te verbouwen, want het is wel heel leuk om te doen en vooral erg lekker: niets is heerlijker dan groenten en fruit uit eigen tuin. Maar ook een bos bloemen uit eigen tuin kunnen plukken is een feest. Zelfs nu staat er nog genoeg in bloei om een bloemstukje van te maken:


Van boven naar beneden zijn het de rudbeckia, de hemelsleutel en de dahlia en de onderste is een prachtige roos die het hele seizoen doorbloeit, tot de vorst invalt. Hij zit ook nu nog vol met knoppen.

Ook al is het herfst, er is nog steeds iets eetbaars te vinden in de tuin:


De walnotenboom is nog jong en geeft wat onregelmatig noten. Dit jaar is het wat minder dan vorig jaar. De hazelnotenstruiken/bomen zitten echter vol met noten: ik heb al een hele emmer vol en er zitten er nog heel veel aan. Dat belooft nog wat! Heerlijk om zo met een mandje door de tuin te struinen en al dat lekkers voor het oprapen te hebben liggen. We moeten het echter wel delen met de dieren: de muizen en eekhoorns zijn ook gek op de noten en de rozenbottels zijn favoriet bij de groenlingen. Die zitten er soms met een hele troep onder luid gekwetter van te smullen. Prachtige beesten zijn het. Een feest om naar te kijken.

Dit jaar voor het eerst appelbessen (van de Aroniastruik) geoogst. Dat zijn zwarte glimmende bessen die op vlierbessen lijken, maar behoorlijk wrang van smaak zijn. Vriendin Thérèse heeft ze in jam verwerkt met andere vruchten, zoals frambozen en bramen. Ik vond het een erg lekkere combinatie en hoop er volgend jaar weer het een en ander mee te doen.

Ik ga nog even wat bollen bestellen voor het voorjaar, want er zijn veel struiken gesnoeid en gerooid. Daar is nu ruimte om weer wat bloeiende planten neer te zetten. Ik vind het voorjaar geweldig met al die kleurige bollen. Narcissen en krokussen zijn mijn favorieten. Maar ook sterhyacinth en Alliums mogen in mijn tuin staan.
Pin It!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...