maandag 13 december 2010

Bespaartip 1

Sommige mensen moeten zuinig aan doen door de crisis. Anderen doen zuinig aan om het milieu te sparen of om welke andere reden dan ook. Voor mij maakt het niet uit welke achterliggende gedachte het maakt dat je zuinig aan doet. Feit is dat veel hobbies een hoop geld (kunnen) kosten en dat maakt het niet voor iedereen even gemakkelijk om een hobby uit te oefenen. Daarom wil ik hier zo nu en dan een bespaartip op het gebied van hobbies neerzetten. Ik zou het heel erg waarderen als jullie willen reageren op deze tips: kun je er wat mee, heb je zelf misschien nog een tip, heb je het uitgeprobeerd enz.

Vandaag een tip die veel van jullie misschien al kennen of zelf toepassen.

Ik werk veel met wolvilt. Dat is een heerlijk materiaal om mee te werken: het rafelt niet, blijft goed in vorm en verkleurt niet. Nadeel is dat het nogal prijzig is. Om je vilt optimaal te gebruiken, is het verstandig om goed te kijken hoe je een patroontje uit de stof knipt. Begin altijd aan de rand met uitleggen van het patroon en leg de delen zo dicht mogelijk tegen elkaar. Probeer uit hoe je alles zo effectief mogelijk uit het lapje kunt krijgen en neem daar ook de tijd voor.
Bewaar ook alle kleine restjes wolvilt in een doos of zakje. Van die kleine stukjes kun je rondjes of vierkantjes knippen en die gebruiken voor sieraden of poppetjes. Wit vilt gebruik je voor stippen op een paddestoel. Zwart voor oogjes.
Als je een mooi werkstuk wilt maken, kun je beter geen synthetisch vilt kopen: dat is wel veel goedkoper, maar het is slapper, dunner en verkleurt snel. Dat is zonde van je geld, maar ook van je werk!

Voor de liefhebber: ik heb verschillende zakjes met restjes. Mocht je hiervoor belangstelling hebben, stuur dan even een berichtje met je mailadres naar mij toe. Dan neem ik contact met je op.
Pin It!

1 opmerking:

  1. hoi

    de tip die je geeft pas ik al een tijdje toe met mijn eigen hobby borduren als ik draden overheb doe ik die netjes op een kaartje in mijn "draadjesdoos"en vaak bij een volgend project heb je net dat stukje nodig van die kleur en hoef je dus geen nieuwe draad te knippen. fijne avond verder

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...