vrijdag 15 april 2011

Eerste rabarberoogst (én recept!)

Mijn moeder heeft het al meermalen over mij gehad...en nu mag ik zelf ook eens een berichtje schrijven!

Ik geniet echt van de lente na zo'n lange winter. Gelukkig hebben wij een tuin, gelegen op het zuid-westen, die gedurende de dag beschenen wordt door de zon. Zo fijn als je de tuin binnenstapt en de warmte voelt! Ook de katten genieten er erg van, zelfs nog meer achter glas.

CC in de vensterbank
Omdat onze tuin dus best wel warm is, groeit alles ook goed! Natuurlijk wel afhankelijk van de regen enzo, afgelopen tijd hebben we af en toe een klein drupje gegeven omdat het wel erg droog is. In ieder geval is de rabarber al zover dat er een flinke eerste oogst binnengehaald kon worden!

Maar, wat zal ik er mee maken? Natuurlijk is de rabarbercompote/moes erg lekker, maar iets anders vind ik ook interessant om te maken...
Ik ben gek op het maken van taartjes en cakes, dus ben ik op het internet op zoek gegaan naar een goed uitziend recept (en plaatje, want ik wil wel weten hoe het er uit komt te zien =p). Misschien is die hobby ook wel jong geleerd, oud gedaan: ik kan mij nog herinneren dat ik voor mijn vierde verjaardag koekjes met m'n moeder heb gebakken. Van die heerlijke zandkoekjes, met een "4" erop van jam. Jummie, fijne jeugdherinnering!

Met de rabarber heb ik uiteindelijk twee dingen gedaan: muffins en compote. Hieronder geef ik het recept voor de muffins.Ze zijn erg lekker! Mijn nichtje (3) vond ze niet zo lekker, omdat ze een beetje zuur zijn door de rabarber. Let er dus op dat je de stukjes niet te groot maakt! Misschien dat je de rabarber ook eerst kunt koken met wat suiker, laat afkoelen en dan pas door het beslag mengt. Ik heb dat niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat het wel werkt.
 Het recept is samengesteld uit twee recepten, een Engelse en een Nederlandse. Het recept mag je natuurlijk overnemen, maar vergeet je niet te vermelden dat je het hier hebt gevonden?

Benodigdheden voor rabarber-witte chocolademuffins:
  • 125 gram boter
  • 125 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eieren
  • 125 gram zelfrijzend bakmeel
  • 3 el melk
  • goede tl bakpoeder (naar wens, gezien de hoeveelheid vulling heb ik er bakpoeder bijgedaan, misschien is het niet nodig)
  • 50 gram witte chocola, gehakt
  • 250 gram rabarber (mag ook minder), in kleine blokjes

Bereiden:
Warm de oven voor op 200 graden Celsius. 
Klop de boter met de suiker en vanillesuiker luchtig. Voeg de eieren toe en mix tot een luchtig beslag. Spatel dan het meel (en eventueel het bakpoeder) er door. Zorg er voor dat het een luchtig geheel blijft, zo voorkom je dat de muffins erg zwaar worden. Spatel er op het laatst nog de melk doorheen. 
Voeg dan de rabarber en chocola toe.
Meng het geheel goed en verdeel het over de klaargezette vormpjes. Ik gebuik siliconenvormen, die hoef je niet in te vetten. Andere natuurlijk wel! Het resultaat:
Links: ronde muffinvorm, Rechts: bloem- en tulpvorm
Plaats de vormpjes in de voorverwarmde oven en zet de kookwekker op 15 minuten. De cakejes zijn gaar als een satéprikker er droog uit komt. 

En dan het eindresultaat, klaar om op te eten!   
Rabarbermoes en Rabarber-chocomuffins

Ik hoor graag hoe ze smaken! Trouwens, wat doen jullie met rabarber? Ik las dat je de bloemknop ook kunt eten, hebben jullie daar ook wel eens van gehoord?

Groetjes,
Anne
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Ik dacht even op de verkeerde blog te zitten; een poes..., wat doet die hier, maar het is me duidelijk geworden. Er is een gastschrijfster, leuk!
    Lijken me heerlijke recepten en het staat ook allemaal smaakvol op de prachtige foto's.
    Kan ik ook gewoon een keer komen proeven?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit Anne! Die mag je wel maken voor mijn verjaardag ;)
    Krijgen we ook nog eens wat van je haak- of spinactiviteiten te zien?

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank dank! Natuurlijk mag je komen proeven, wil ze ook wel eens meenemen! Ik moet nog wel eens proberen om de rabarber voor het bakken al wat zoetig te maken, ze zijn nu soms wel erg zuur. Tips?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...