zondag 1 mei 2011

African Flowers en andere gehaakte bloemen

Een van de eerste handwerktechnieken die ik geleerd heb, was haken. Ik vond het gemakkelijker dan breien en ik heb menig truitje, broekje of jurkje gehaakt voor mijn poppen. Met haken kon je heel gemakkelijk wat improviseren en, wat mij het meest aanstond, de steken konden niet van je naald glijden, zoals bij het breien.
Later heb ik spreien gehaakt en heel veel gordijnen en gordijntjes.
Toen raakte het haken wat in de vergetelheid en nu ben ik er weer helemaal door gegrepen, mede door Elizabeth van Busy Bessy Creatief.

Ik heb een paar African Flowers gehaakt, waarvan het patroon op de blog van Elizabeth staat.

African Flowers in blauw en wit



Verder heb ik wat bloemen gemaakt uit het boek 100 bloemen om te breien en te haken. Het grappige is dat Anne en ik elkaar dit boek cadeau hebben gegeven met Sinterklaas. Dat gaf nogal wat hilariteit toen we onze pakje uitpakten. We zijn er allebei trouwens erg blij mee!

Vijf verschillende gehaakte bloemen

Het middelste (witte) bloemetje lijkt bij de sprei te horen, maar ligt er ook los op :) De sprei komt uit de familiecollectie van mijn moeder. Ik zal daar in een volgende blog meer over vertellen en foto's van plaatsen.

Ik ga nog eens op zoek in wat oude tijdschriften en handwerkboeken naar oude patronen, want het haken van bloemen smaakt naar meer.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. O, wat grappig om te lezen hoe je weer de haaknaald hebt opgepakt! Bloemetjes haken is zeer verslavend hoor, voordat je het weet heeft het je helemaal te pakken...
    Je flowers zijn leuk geworden. En wat een mooie sprei... !
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fleurig gebeuren, leuk die bloemetjes, en ze passen ook goed bij de "look" van je blog.
    Die sprei ken ik ook volgens mij, ik ben benieuwd wat je er over gaat vertellen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, ja, dat kan kloppen dat je die sprei kent. Wacht maar even af. Ik kom er nog op terug...
    bedankt voor jullie leuke reacties!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...