zaterdag 25 juni 2011

Oude Patronen in een nieuw jasje deel 3: gehaakte pannenlap

Voor oude patronen moet je vaak ook bij oude(re) mensen zijn. Bij mijn moeder vond ik in haar keuken een mooie gehaakte pannenlap. Bij navraag bleek hij nog gemaakt te zijn door de schoonmoeder van mijn oudste zus. Ze is helaas overleden, maar ik kan me herinneren dat ze heel veel gehandwerkt heeft en ook heel mooie dingen maakte.
Omdat ik het zo'n mooi werkje vond, heb ik geprobeerd om het na te haken en dat is gelukt!
De pannenlap bestaat uit twee gehaakte lapjes die vervolgens aan elkaar gehaakt zijn en daarna geborduurd.

Op deze foto kun je de originele pannenlap zien en het eerste lapje dat ik gehaakt heb:


Je kunt duidelijk zien dat het in feite bestaat uit allemaal blokjes. Het is heel gemakkelijk te haken. Het wijst zich eigenlijk vanzelf. Ik vind vooral de combinatie haakwerk en borduurwerk heel mooi.

Natuurlijk heb ik ook dit patroon weer uitgeschreven. Ik weet niet of er een patroon van bestaat. Als dat wel het geval is, dan moet het redelijk oud zijn.

De pannenlap is gehaakt van ongebleekte katoen nr. 8 (Durable) en een haaknaald nr. 2.5.
De bloemen zijn eveneens geborduurd met een draad gekleurd katoen nr. 8.


Patroon pannenlap met geborduurde bloemen
De pannenlap wordt gehaakt van ongebleekte katoen nr. 8 (Durable) en een haaknaald nr. 2.5.
De bloemen worden geborduurd met gekleurde katoen nr. 8.

Afkortingen:
L = losse
St = stokje
V = vaste
Hst = Half stokje
Zet een ketting op van 45 L.
1e toer: 1 St in de 5e L vanaf de haaknaald, * 1 L, 1 L overslaan, 1 St in de volgende L*, van * tot * herhalen tot er 21 blokjes zijn.
2e toer: 4 L ( = 1 St en 1 L voor het eerste blokje), *1 St op het volgende St.,  **1 St om de volgende L, 1 St op het vlg. St**, van ** tot ** 3 x herhalen (= blokje van 7 St)* van * tot * herhalen, zodat jet 5 blokjes hebt van 7 St. Kijk ook naar de foto om te zien hoe de blokjes gevormd worden. Eindig de toer met 1 St op het laatste St.
3e toer: 4 L, *3 St, 1 L, 1 St overslaan, 3 St., 1 L*, van * tot * 5x herhalen, eindig met 1 St. op het laatste St.
4e toer: zelfde als de 2e toer.
5e toer: zelfde als de 1e toer.
Herhaal deze 5 toeren en eindig met een rij open blokjes, zoals in de eerste toer.

Maak 2 van deze lapjes. Leg de lapjes op elkaar en haak met gekleurd katoen een randje om de lapjes, waarbij je ze aan elkaar vasthaakt als volgt. Let er hierbij op dat de lapjes precies recht boven elkaar liggen!
Begin te haken in de linkerbovenhoek en wel in het tweede gaatje (de 1e is voor de hoek) *1 V, dan 1 V, 1 St en 1 V in het volgende gaatje, dan weer 1 V in het volgende gaatje* herhaal van * tot * tot je op de hoek bent. Haak in het hoekgaatje: 1 V, 1 Hst, 1 St, 1 Hst en 1 V, dan *in het volgende gaatje 1 V en in het volgende gaat je 1 V, 1 St, 1 V* van * tot * weer herhalen tot het volgende hoekgaatje enz. Als je het laatste hoekgaatje hebt gehaakt, haak dan een ketting van 25 lossen en haak die met een halve vaste aan de andere kant van het hoekgaatje vast, zodat het lusje aan weerszijden van de hoek vast zit (zie ook de foto’s).

Dan moeten de bloemen er nog opgeborduurd worden. Pak daarvoor een lange draad en hecht aan door de draad tussen de twee lapjes door te trekken. Borduur steeds vanuit het midden van een blokje naar de gaatjes aan de zijkanten. Let goed op dat je niet te strak aantrekt en dat de draden mooi recht naast elkaar komen te liggen. Naar elk gaatje 2 draden trekken. Je doet dit met een enkele draad. Met een dubbele draad geeft een onregelmatig resultaat.
Kijk naar de foto’s voor de verdeling van de bloemen over de blokken.


lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 
Pin It!

16 opmerkingen:

  1. Hallo Betsy, je hebt gelijk! Bij oudere mensen vind je vaak hele leuke retro patronen, die nu weer helemaal gaaf zijn, haak eens aan bij een verzorgingshuis in je eigen stad of dorp, ga eens zitten bij de Welfare van het Rode Kruis, of breigroep! Kopje koffie of thee erbij, de bewoners zullen het erg gezellig vinden als je langskomt, en ik als AB weet dat uit ervaring. Ook hebben ze vaak oude patronenboekjes in de kast staan, waar je vast wel voor een superkleine vergoeding even bij de receptie een kopietje uit mag maken! SUCCES! De pannenlappen zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf! Ik vind dat borduurwerk zo leuk om te zien...
    Bedankt voor het patroontje, fijn weekend!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dit zijn leuke pannenlappen. Bedankt voor de beschrijving!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Betsy,
    Wat een leuk patroon voor pannenlappen. Ik ga ze zeker maken.
    groeten Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk, deze pannenlappen heb ik gehaakt toen ik op de basisschool zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    Van mijn moeder kreeg ik de opdracht om een lange pannelap te haken.
    Heeft u hier ook een patroon van?
    Groet Gonny Overdijkink

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Gonny,
    Ik heb niet zelf een patroon, maar als je op deze link klikt zie je een lange pannenlap die is gemaakt met mijn patroon: http://wolatelier-dian.blogspot.nl/2012/02/in-de-eregalerij-de-pannenlappen-van.html. Het is het bericht op mijn blog van 21-2-2012. Wie weet kun je daar iets mee?

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Betsy,
      Ik krijg de volgende mededeling:
      De pagina die je in deze blog zoekt, bestaat helaas niet.
      Ik zou dolgraag het patroon van de lange pannenlap willen gebruiken.
      Groetjes,

      Gerda

      Verwijderen
    2. Je kunt ook even zoeken in het archief bij 2012 en dan het bericht van 21 februari 2012 opzoeken. Daar staat een voorbeeld van de lange pannenlap (geen patroon, want dat heb ik niet)

      Verwijderen
    3. Ga ik doen Betsy! Dank je wel!!!

      Verwijderen
    4. Ha! Daar was ik dus via google al geweest. Het gaat me om de uitsparing, waar het handvat van het deksel in gaat. Hoe je die uitsparing erin haakt. Ik heb zelf al zitten uittellen met de blokjes en zo.

      Verwijderen
    5. Inmiddels via een pinterest het antwoord gekregen. Als je in het midden bent aangekomen, gewoon 15 lossen haken, die je op de terugweg dan weer in je patroon kan opnemen dmv de stokjes haken.

      Verwijderen
  8. Hoi, Ik wil eigenlijk het truitje maken
    Die vind ik echt gaaf
    Maar nu hoe doe ik dit, haak ik de 4kanties aan elkaar
    Of doe ik dit in 1stuk
    Dit begreep ik niet goed uit jouw beschrijving

    Gr Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Diana,
      Het truitje wordt in 1 stuk gehaakt. Je kunt het net zo groot maken als je zelf wilt, door extra vierkantjes te haken. Het patroon van het truitje is overigens niet van mij hoor. Ik heb alleen de link geplaatst op mijn blog...

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  9. Hoi hoi

    Ik wil graag de lange dubbele pannenlap maken, heb ook een dergelijke thuis.
    Staat hier ergens ook dat patroon op, hoe je die hele lap maakt?

    Gr. Debby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Debby, nee, het patroon staat hier niet op de blog. Zie mijn antwoord hierboven

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...