zaterdag 23 juli 2011

Bespaartip 6: Reparatie van een tas

Deze keer een heel andere bespaartip dan gebruikelijk.
.
Al jaren nemen we een koeltas mee op vakante. Een koelbox past niet in het zijspan, maar met de tas gaat het prima. Maar, na al die jaren intensief gebruik waren de hengsels totaal versleten.

Voor...

De tas zelf  was echter nog in goede staat, dus wat doe je dan? Repareren natuurlijk, want ik ben gehecht aan mijn spullen en gooi niet graag dingen weg als ze nog hersteld kunnen worden. De vraag was alleen hoe ik dat zou doen, want we waren in Portugal en ik had natuurlijk geen reparatiemateriaal bij me en evenmin een naaimachine.
Een creatieve meid is natuurlijk overal op voorbereid en zo vond ik nog een paar haaknaalden idie ik in mijn handwerktas had gestopt. In een land als Portugal, waar (ook) nog veel wordt gebreid en gehaakt, moest wel een bol wol te vinden zijn. Dat klopte ook: voor een euro per stuk kon ik twee bollen mooi blauw garen (acryl) meenemen en kon ik aan de slag.
Ik heb een lange, smalle reep met stokjes gehaakt tot ik de juiste lengte had. Vervolgens heb ik die reep om de rafels heen gelegd en de lange kant van de reep aan elkaar gehaakt. Dat ziet er mooi uit en het gaat ook best gemakkelijk. De korte kant van de reep heb ik aan de uiteinden van de hengsels, die nog intact waren, vastgenaaid. Resultaat is een mooie tas die weer prima is op te tillen en bovendien geen rafels meer die vastlopen in de rits! Deze reparatiemethode is natuurlijk ook voor andere dingen te gebruiken. Gewoon een hoesje haken om het kapotte deel en je kunt weer een tijdje vooruit.

... en na de reparatie!
De tas is onderweg meestal gevuld met wat brood, bordjes en bestek en daarnaast wat koekjes en andere lekkere dingen en wordt al heel lang "de overlevingstas" genoemd: als we die tas maar hebben, kan ons niets gebeuren! Zo'n tas wil je toch niet meer missen?

lieve groet,
Betsy
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Wat een slimme oplossing!!!
    Lijkt mooi, is simpel en je blijft ook
    nog gebruik maken van de sterkte van de
    oude handvatten.
    Super tip en ik kan me voorstellen dat je
    zo'n tas waar je al veel plezier van gehad
    hebt niet kwijt wil.
    Nog veel plezier gewenst met je nieuwe, oude tas!!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie Tip, zo'n tas heeft nu nog veel meer meerwaarde, want er zit een verhaal aan vast.. die mag je dus nooit meer weggooien ;-)
    En nog een tweede goeie tip.. neem altijd een setje haaknaalden mee op vakantie. je ziet maar weer eens dat het altijd van pas komt...

    Hij zal nu nog jaren meekunnen

    Prettig zondag - groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een handige tip, toch je handwerkspullen meenemen op vakantie. Zo kan de tas nog goed gebruikt worden.
    groet,Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...