donderdag 15 september 2011

Laptoptas van vilt


Nadat ik tijdens mijn vakantie het hoesje voor de fotocamera had gemaakt, bedacht ik me dat ik ook best een hoes voor de laptop kon maken op dezelfde manier. Ik had daarvoor al vilt meegenomen. Dat vind ik nog de fijnste stof om mee te werken, vooral ook omdat ik meestal met de hand naai. Met vilt heb je geen last van rafels en het is altijd netjes afgewerkt.

WERKWIJZE: De laptophoes is op dezelfde manier gemaakt als het kleine camerahoesje: laptop op de stof leggen, de lap om de laptop vouwen en kijken hoe je de hoes het voordeligst uit de stof kunt halen, waarbij de sluitklep wordt aangeknipt. Voor wat betreft het patroon is voor mij de stelregel: hoe simpeler hoe beter. Ik heb de hoes ook weer met de festonsteek in elkaar genaaid. Ditmaal weer met verschillende kleuren voor een kleurrijk effect op het grijze vilt.
Ook voor deze hoes heb ik een borduursel gemaakt. Ik heb dat hier al laten zien. Het is geborduurd in heel andere kleuren dan het oorspronkelijke patroon, maar ik had niets anders bij me, maar vind het wel heel mooi geworden.


Het leek me handiger om het borduursel op dezelfde zijde als de sluiting te bevestigen: zo zie je alle twee en door dezelfde knopen te gebruiken voor de sluiting en het "spijkertje" van het geborduurde schilderijtje is het ook één geheel geworden. De kleine knoopjes lijken net punaises, vind ik, maar ik vond het een beetje te saai, daarom heb ik het lintje eraan vastgeknoopt en er een soort schilderijtje van gemaakt.

Hier zijn nog een paar detailfoto's:



Wat ik wel heb geleerd en hier als TIP wil meegeven: naai eerst het borduurwerk op de stof, want het is niet bepaald makkelijk om het er recht op te naaien als je de hoes zelf al klaar hebt. Dat ga ik de volgende keer dus wel anders doen. Als je de laptop vaak meeneemt, zijn platte knoopjes handiger dan de knoopjes die ik hier heb gebruikt.

Voor de liefhebber heb ik hier ook nog het borduurpatroon:



Alle materialen (vilt, borduurgaren en knopen) komen uit mijn voorraadkast. Ik probeer steeds dingen te maken zonder dat ik materiaal moet kopen. Dat maakt het voor mij extra leuk!

lieve groet,
Betsy
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Zo'n prachtige hoes is in geen enkele winkel te koop; wauw, wat is die chique!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo die is mooi geworden!
    Dit is echt een unieke hoes en prachtig met de
    vlindertjes.
    En een heldere omschrijving, helemaal TOP!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo prachtig zeg, met die vlindertjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...