donderdag 20 oktober 2011

Haakpatroon Rozen

Als ik op vakantie ben, kan ik het niet laten om even een handwerkwinkel of tijdschriftenzaak binnen te lopen op zoek naar nieuwe patroontjes, materialen en vooral inspiratie.
In een heel klein Portugees tijdschriftje vond ik een aantal leuke haakpatroontjes. Eén van die patroontjes heb ik gebruikt om het schulprandje om deze sjaal te haken. Maar er staat nog meer moois in en daarvan wil ik jullie het Rozenpatroontje niet onthouden. Ik vind dat nog steeds mooi om te maken. Ik heb als puber een gordijn gehaakt voor mijn balkondeur met allemaal rozen en ik vind (gehaakte) rozen nog steeds onweerstaanbaar.

Voor de liefhebber is hier de foto mèt patroon:


Voor diegene die geen Portugees kan lezen nog even de vertaling. Het kleedje wordt gehaakt van katoen dat geschikt is voor haaknaald nr. 2
Het kleedje wordt gehaakt in filethaakwerk volgens het telpatroon. Maak een ketting van 33 lossen.
1e toer: Haak in de 8e losse vanaf de haaknaald een stokje, *sla 2 lossen over, haak een stokje in de volgende losse, 1 stokje*. Herhaal van * tot *
De lege hokjes bestaan dus uit *1 stokje, 2 lossen, 1 stokje*, waarbij het laatste stokje steeds ook het 1e stokje voor het volgende blokje is.
De kruisjes: * 1 stokje, 2 stokjes om de lossen van een hokje, 1 stokje*, als er 2 kruisjes naast elkaar staan dan haak je 1 stokje, 2 stokje om het lossenboogje, 1 stokje, 2 stokjes om het lossenboogje, 1 stokje (dus 7 stokjes) enz.

Het randje wordt gehaakt met behulp van het andere schema links.
Afkortingen:
Corrente (rode stip)  = losse
Punto Alto (blauw) = stokje
Picó (zwarte driehoek) = picot = 3 lossen, 1 vaste in de 1e losse

Veel haakplezier!

lieve groet,
Betsy
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Dat is een mooi rozen haak patroon,ik heb voeger ook al heel wat gordijnen gehaakt o.a.ook gordijnen met rozen er in.
    Laatst nog een gordijn gehaakt voor de bijkeuken uit een durable boekje.
    Bedankt dat je het met ons wilt delen het patroon.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. JA dat filethaakwerk, mijn eerste gordijntjes heb ik toen gehaakt. met behulp van mijn moeder voor het hele huis (hihi) en ik weet nog dat ik een deur gordijn maken van filethaakwerk. een goude regen, die iedereen zo mooi vond, toen was dat harstikke hip. Pas geleden fietste ik langs de rijn waar een jacht aan de kant lag met van die kleine gehaakte gordijntjes. zo leuk om dat dan weer te zien. Ik zou ze zo weer haken. misschien doe ik dat nog wel voor in de bijkeuken. Dank je wel voor het patroontje en de nostalgie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is leuk he, op jacht gaan in 'vreemde' landen naar tijdschriften,boekjes en garen ...maar helaas ik vind nooit niet veel ...afgelopen januari waren wij in Gambia...en ja hoor ik zag ergens breigaren liggen ...allemaal fluokleuren...en door de zon volledig afgebleekt...wij blijven natuurlijk 'fallangs' (blanken) dus moest ik €2 voor een bolletje betalen...en dan vinden ze het raar dat je zegt "nee dank U "...te duur ...en als ik dan een paar woorden Wolofs begin te spreken (geleerd in de tijd die ik in Senegal gewerkt heb als vrijwilligster) zakt de prijs direkt naar 50 cent...en dan hoeft het niet meer voor mij...

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...