dinsdag 4 oktober 2011

Wat te doen met Zpagetti? - Bespaartip 9

Zoals in deze blog valt te lezen heb ik van Hannie een heleboel knutselmateriaal gekregen. Daar zaten onder andere 4 grote kluwens Zpagetti bij. Hannie was bezig met het haken van een poef, maar zag dat niet zitten: te zwaar, te groot en eigenlijk ook niet de goede kleur. Ze vroeg of ik de tas met inhoud wilde hebben. Ja, dat wilde ik wel, maar ik had nog geen idee wat ik ermee wilde doen. Eerst heb ik  geprobeerd om de poef te maken, maar ik had al rap in de gaten dat dat niet mijn ding was: inderdaad veel te zwaar! Pfff. Tja, en weggooien doe je natuurlijk ook niet. Iedereen heeft wel eens een miskoop en dan is het de uitdaging om daar toch nog iets mee te kunnen doen.

Vervolgens bedacht ik dat je die strook tricot ook in twee smalle stroken kunt knippen, zodat het haakwerk wat handzamer wordt, maar dat zou wel een hele klus worden.
Ik ben er toch maar aan begonnen:



Als je de blik op oneindig zet en ondertussen bedenkt wat je er allemaal voor leuke dingen mee zou kunnen doen, valt de klus ook nog wel weer mee :)
Ik heb inmiddels 1 kluwen helemaal geknipt.

Op de foto hieronder kun je zien hoeveel verschil er in dikte zit. Beide haakwerkjes bestaan uit 3 toeren!
Ze zijn wel beide met haaknaald nummer 12 gehaakt.


Links het haakwerk met de originele strook Zpagetti en rechts het haakwerk van de in tweeën geknipte Zpagetti. Het werkt inderdaad, zoals ik al hoopte, veel gemakkelijker, omdat het niet zo zwaar wordt.

De boodschap is dus: gooi niets weg, maar kijk of je er iets anders mee kunt doen dan je in eerste instantie van plan was.

Inmiddels ben ik met een werkstuk bezig. Wat dat wordt, hou ik nog even geheim...

lieve groet,
Betsy
Pin It!

8 opmerkingen:

  1. Ohhh Betsy, wat een idee zeg maar wat een werk pffff....ook ik heb hier nog een klos Zpagetti garen liggen, en dat is voor mij op haakgebied de grootste 'miskoop' geweest,ik vind het echt veel te zwaar en bij mij zakte het telkens in elkaar (zou een handtas worden)...het ligt in de kast nu ...dus mss toch ook maar eens aan het knippen gaan ...ik vind het nl ook zonde om zomaar te laten liggen ....
    Goeie tip !!!

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, slim zeg!
    Maar kun je de tricot niet scheuren ipv knippen? Je zal het allicht wel geprobeerd hebben.
    Nu ga je vast weer heel veel moois maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ervaring met zpagetti is dat de kwaliteit erg slecht is. Ik had 4 bollen paars en er zaten hele dunnen delen tussen. Met als resultaat dat ik openingen tussen de steken kreeg. Ik heb er een poef van gemaakt. Toch is hij wel leuk geworden. Hij wordt verder ook niet gebruikt, er staat een dienblad met kaarsen op. wat me opvalt is dat de hoes ruimer aan het wurden is.

    er bestaat nu een nieuwer soort ribbonxl dat schijnt mooier en lichter te zijn.
    Maar wat een goed idee om het door te knippen. wat een karwei. Ben nu wel heel erg nieuwgierig geworden wat je gaat maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf heb ik nog nooit met Zpaghetti gewerkt, heb het ook niet in huis. Ik vind het er wel leuk uitzien, maar ik ben niet zo van het grove werk. Ik kan me idd voorstellen dat het onstellend zwaar is om te haken, ook je bewegingen zijn veel groter qua motoriek... Maar ik vind wel dat je het superslim oplost, Betsy. De aanhouder wint, dat zie je maar weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zpagetti, nooit van gehoord, gelukkig heb je er foto's bij en dan ken ik het wel hoor, maar nog nooit van de naam gehoord. Heb ik ook weer wat geleerd!
    Maar wat een klus heb je aan dat materiaal, ik vind het wel stoer,dat je alles doorgeknipt hebt en ben ook zeer benieuwd wat je er van gaat maken....
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed idee dan is het nu vast veel beter om te verwerken al blijft het wel een stugge draad. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb er een poef van gebreid voor een van de meiden. Ging heel zwaar. Is denk ik niet helemaal mijn ding. Toch is hij wel leuk geworden. Dus nu voor de ander nog een haken en de restjes opmaken. Maar ik denk niet dat ik hier nog vaker mee ga werken. Krijg spierballen als een kerel!

    Haakt het dan nog wel lekker als je er met dezelfde maat haaknaald mee bezig bent.

    Succes en ben benieuwd wat je gaat maken.
    groet fan Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor deze tip.
    Ik heb twee kluwen Zpagetti liggen waar ik niks mee kan. Het is poloshirtstof, dus er zit geen rek in. Er valt nauwelijks mee te haken en de tas die ik ervan wilde haken werd al na een paar toeren veel te zwaar. Ik ga zeker proberen er twee 'draden' van te maken.

    Dat je niks weg moet doen, is waar, zeker als het kwalitatief goed spul is. Ik heb 25 (!) jaar een pak breiwol meegesleept van het ene adres naar het andere. Ik had het gekocht om een trui van te breien, maar ineens waren zelfgebreide truien niet meer in de mode. Enkele jaren geleden kreeg ik ineens de geest en heb van die echte wol een plaid gehaakt.

    Nu had ik al een jaar of twee hele dikke wol liggen. Een trui breien blijkt toch steeds weer niet mijn ding. Afgelopen weken heb ik er vier verschillende cols van gebreid. Mijn dochter en ik zijn deze winter goed voorzien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...