zondag 18 maart 2012

Bezoek aan Harlingen - Tentoonstelling van Merklappen, Stoplappen en Letterlappen

Vorige week ben ik met dochter Anne een middagje op stap geweest. Ik had 's morgens viltcursus en bedacht me dat ik dit prima kon combineren met een middagje moeder-dochter!

Willemien vertelde laatst dat ze naar Harlingen ging voor een tentoonstelling van letterlappen. Ik ben ook erg geïnteresseerd in letterlappen en merklappen en het leek mij  heel leuk, om die samen met Anne te gaan bekijken. We houden beiden van musea en handwerken, dus de afspraak was snel gemaakt. Op naar Harlingen en het Hannemahuis:

Het Hannemahuis is een samenwerkingsverband van verschillende overheidsorganisaties, verenigingen, particulieren, stichtingen en de Openbare Bibliotheek dat zich ten doel stelt aan een zo breed mogelijk publiek op één plaats alle informatie over de geschiedenis en de cultuur van Harlingen en zijn bewoners toegankelijk te maken en beschikbaar te stellen.
Het Hannemahuis doet dit door foto’s en films, boeken, tijdschriften en andere publicaties, gebouwen, monumenten, gevelstenen, bouwwerken, schilderijen, scheepsmodellen, zilver, archieven, registers en vele andere bronnen over de Harlinger cultuur en historie te beheren, conserveren, ontsluiten en exposeren.






Ik was wel eens in de haven van Harlingen geweest, maar Harlingen zelf kende ik niet.
Hierboven zie je een foto van hoe het er vroeger uitzag.

Harlingen is een van de 11 Friese steden en kreeg al in het jaar 1234 stadsrechten. De stad is ouder dan bv. Leeuwarden of Amsterdam.
Een bezoek aan Harlingen is zeker de moeite waard. Als je in het vaarseizoen gaat, kun je ook nog genieten van de boten!

Het Hannemahuis is een oud herenhuis dat is ingericht als museum. Er is een zeer diverse collectie aanwezig met o.a. schilderijen, zilver en aardewerk. Maar bv. ook een kamer, gewijd aan Simon Vestdijk, die geboren is in Harlingen. Op de bovenverdieping is de letterlaptentoonstelling. Ik vond het prachtig om te zien. De oudste lap die getoond werd stamt uit 1728! Onvoorstelbaar dat die zo goed bewaard gebleven is. Bijzonder is ook dat een Friese letterlap maar 19 letters toont, in plaats van 26 letters.

Ik heb geprobeerd om wat foto's te maken, maar dat is niet echt gelukt. Toch wil ik er een paar van laten zien (klik op de foto's om ze te vergroten):

Stoplap met stermotief

Merklap uit 1808

Detail van de merklap uit 1808

Nog een detail van de merklap uit 1808
Op bovenstaande foto wordt een detail getoond van de merklap uit 1808. In de deuropening staat een vrouw. De betekenis hiervan is dat de maakster ongehuwd was.

Een rode letterlap

Detail van een merklap met de letters "B"en "L" en enkele levensbomen

Detail merklap uit 1757 met de letter "B"

Detail van een merklap uit 1800. 
Bijzonder aan de merklap op de laatste foto is dat de maakster nog maar 11 jaar oud was toen ze de lap voltooide. De lap is vol geborduurd met sierlijke kroonmotieven en ornamenten. Prachtig om te zien.

Wat me vooral opviel was dat de borduurwerken op heel fijn linnen zijn gemaakt. Er werd ook veel open borduurwerk toegepast om de letters te borduren. En ja, die prachtige zachte tinten zijn ook zo mooi.

Kortom: je zou de werkstukken in het echt moeten zien en genieten en dat kan, want de tentoonstelling loopt nog tot en met 22 april a.s.!

En als je meer wilt weten over Friese merklappen, zou eens op deze site moeten kijken! Daar vind je een schat aan informatie en heel veel foto's van merklappen.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

7 opmerkingen:

  1. heerlijk om naar zo'n museum te gaan. Vorig jaar was ik al zoiets eens van plan, maar is er niet van gekomen. Gewoon een kwestie van plannen en doen nastuurlijk.. misschien dit jaar.
    de foto's zijn misschien wat donker maar je kan de oudheid proeven. ik vraag me af of die kleuren de jaren hebben doorstaan of dat zo toen al zo zacht waren.
    ik ben er weer een poosje uit geweest maar heb je vorige blogjes ook nog even doorgelezen om een beetje bij te blijven

    lieve groetjes
    petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk uitje hadden jullie. Wat wil ik dit ook graag zien, had het al een beetje van me afgezet omdat het niet echt in de buurt is, maar nu laait het weer op. Bedankt voor dit verslag.
    Fijne week, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb met open mond zitten kijken. Zo mooi, zo fijn! Zou willen dat ik daar het geduld voor had. Super knap dat een 11-jarig meisje dat wel heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Betsy,
    Bedankt voor jouw berichtje, en ja hoor heb er een patroontje van, als je mij even doormailt welke je bedoeld zal ik hem doorsturen naar je mailadres...

    liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je in Harlingen bent geweest. Ik was die dag naar Arnhem naar de Linnendag. Daar heb ik genoten...
    Mijn man is in Harlingen opgegroeid. Zijn ouders hadden er een handwerkzaak. Wij hebben een paar jaar in de stad gewoond en ik werkte er meer dan 30 jaar. We wonen nu al heel lang in een dorp vlak bij H.Ja, het is een prachtig stadje. Heel veel monumenten. Het Hannemahuis is een goed museum. Een mooie collectie en veel activiteiten.
    Vorig jaar hadden we bij onze weefkring een lezing van Gini Arnoldi van het Frysk museum over letterlappen en dan in het bijzonder die uit Harlingen Heel boeiend.
    Wat een lange reactie.....
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke en interessante blog heb je gemaakt!
    Prachtig stukje historie en kunstnijverheid.
    Jammer dat je foto's niet zo geworden zijn als je
    had gewild, maar het geeft toch wel een mooie indruk
    van al het fraais dat je gezien hebt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is toch zo mooi. Dat is ronddwalen als een kind in een snoepwinkel.
    groet, Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...