zaterdag 31 maart 2012

Vrolijke slinger, gehaakt of van papier en in de Eregalerij: een Vlinderkaart van Elize

Op de kleuterschool vond ik het al zo'n wonder: die strookjes, die je moest vormen tot een rondje en dan vastplakken. Ik kan me nog herinneren dat ik eerst niet door had dat je bij het volgende rondje dan door het eerste rondje moest steken en dat je dan naar het volgende rondje moest gaan (ik deed ze allemaal in hetzelfde rondje...), maar uiteindelijk heb ik de techniek toch onder de knie gekregen :).

Ik heb de laatste tijd al de mooiste gehaakte slingers voorbij zien komen op het wereldwijde web en het leek me leuk om ook aan de slinger te gaan.

Het is natuurlijk leuk om een slinger van papier te maken:


Er zijn tegenwoordig heel mooie soorten papier en ook papier van een tijdschrift is prima te gebruiken (zie foto), maar het nadeel is dat het snel scheurt en dan is een gehaakte variant een goed alternatief:


Hoe maak je zo'n slinger?

Benodigdheden:
- verschillende kleuren katoen
- haaknaald nr. 3

Werkbeschrijving:

Eerste schakel:
maak een ketting van 30 lossen.
sluit de toer met een halve vaste.
Haak 1 losse (= 1e steek) en dan nog 29 vasten in de volgende lossen van de ketting. Sluit de toer weer met een halve vaste.
Herhaal deze toer nog 2 keer. Haak de vasten door beide lussen van de steken van de vorige toer.
Hecht de draad af.

Volgende schakel:
maak een ketting van 30 lossen.
Haal deze ketting door de schakel die je net gemaakt hebt:


Sluit de ketting weer met een halve vaste in de eerste losse van de ketting.
Haak de schakel verder zoals hiervoor bij de 1e schakel is beschreven.

Neem voor een kleurig effect steeds een andere kleur voor de volgende schakel:



Je kunt de slinger zo lang maken als je zelf wilt. Je kunt er ook nog andere versieringen aan toe voegen of combineren met andere leuke slingers die je op internet tegen kunt komen.

De mooie foto's in deze blog zijn weer van de hand van Natuurkieker. Dank je wel!

Veel haakplezier!

Verder wil ik onze vriendin Elize in het zonnetje zetten, omdat ze ons weer een mooie zelfgemaakte kaart heeft gestuurd:


Ik ben dol op vlinders, dus ik werd helemaal blij van dit kaartje :). Ook mooi met de wolkjes er tussen! De vlinders hebben heel mooie dubbele vleugels, zodat het net lijkt alsof ze echt vliegen!
Zoals je ziet, hebben de kuikentjes het kaartje ook ontdekt en wilden graag nog een keer op de foto. Dat vond ik prima en zo staan ze met zijn allen in de Eregalerij!

Elize, heel hartelijk bedankt voor je mooie kaart!

lieve groet,
Betsy


Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen? Als je vragen hebt over een patroon, dan kun je altijd contact met mij opnemen. 

Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!
Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!

Pin It!

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk 'slinger'-idee!!!

    Ik zet het ook op mijn weblog, bij mijn patronen, om te bewaren!

    Fijn weekend!

    Yvonne van yvonnecreatief.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk dat vind ik nu leuk, dat mijn foto's in een zelfde blog staan bij de prachtige kaart van Elize!
    Wat ben je weer verwend met een schitterende kaart, goed bedacht van Elize om de vlinders mooi tussen de de wolken in de lucht te laten vliegen.
    En de slinger is ook leuk hoor, die heb ik met het fotograferen van heel dichtbij mogen bekijken,een grappig kleurrijk versiersel.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat jij maar boft met Elize in je vriendenkring! Zulke originele kaartjes steeds weer en zo netjes gemaakt! Prachtige vlinders die heerlijk vrij fladderen in de lucht en dan die leuke letters waarmee ze jullie de groetjes stuurt... echt weer super gemaakt!

    Je slinger vind ik lekker vrolijk en zal inderdaad veel langer meegaan dan de papieren versies (maar daarvoor ben je er ook langer mee bezig)

    Fijn als iemand mooie foto's voor je kunt maken. Ik zit daar meestal wel wat mee te klungelen. Ik berust me maar in de bevinding dat de één het wel en de ander weer niet in zijn vingers heeft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke kaart van Elize! WOw..., vertel haar maar dat ik hem enig vind!

    Fijn weekend, groetjes Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk idee om zo slingers te m(h)aken. Ze komen altijd van pas. Heel wat mooier dan wat er zo te koop is.
    Wel een flinke klus om een aantal meters te haken.....
    Groeten van Willemien en een goede zondag....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk en zo vrolijk in deze kleurtjes.
    Fijne zondag, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Whiehoe, die slingertjes van papier zijn zo leuk! Daar heb ik echt heel veel meters van gemaakt. Denk dat het zelfs wel kilometers zijn. En na elk rondje dat je geplakt had, moest er weer een knijper op om ervoor te zorgen dat de plakstukjes netjes op elkaar bleven. En o weee, als je dan je slinger liet vallen. Door het gewicht van de knijpers konden er dan nog wel eens tranen komen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi kaartje heb je weer gekregen! Helemaal in de lentestijl:)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...