zondag 29 april 2012

Gebreide Babysokjes - Patroon

Het handwerken zit wel in onze familie: mijn  moeder, mijn oudste zus en ik zijn al jaren besmet met het handwerkvirus. Bovendien heb ik dat weer doorgegeven aan mijn dochter.
We zijn overigens wel allemaal met andere dingen bezig. Zo breit mijn moeder nog steeds truitjes voor kinderen in Roemenië en breit mijn zus vooral heel lieve babysokjes en -mutsjes. Van haar heb ik een mooi patroon gekregen van gemakkelijk te breien babysokjes. Mijn zus vertelde me dat ze deze sokjes ook al had gebreid voor haar kinderen (waarvan de oudste inmiddels 36 jaar is...).





Ik wil het patroon graag aan jullie doorgeven.

Benodigdheden:
2 breinaalden nr. 3 en bijbehorende breiwol.

De sokjes worden voor een groot gedeelte gebreid in de halve patentsteek:
1e nld: 1 st. re, 1 st av breien
2e en volgende nld: 1 st re, 1 st av, daarbij voor de rechte steek steeds 1 toer dieper insteken.
Brei begin en eindig elke nld met een kantsteek: brei de eerste steek van de naald recht en haal de laatste steek averecht af.
Meerderen: 1 st meerderen: brei hiervoor het lusje tussen de vorige en de volgende steek.

Afkortingen:
re = recht
av = averecht
st = steek
kst = kantsteek
overh = overhaling (1 st afhalen, 1 st breien en de overgehaalde st over de gebreide st halen)

Het sokje wordt gebreid vanaf het zooltje. Zet 40 steken op.
1e nld:  1 kst, 38 st re, 1 kst..
2e nld: 1 kst, 1 st.meerderen, 18 st re, 1 st meerderen, 2 st re, 1 st meerderen, 18 st re, 1 st meerderen, 1 kst.
3e nld en alle oneven nld: 1 kst, alle st re, 1 kst.
4e nld: 1 kst, 1 st re, 1 st meerderen, 18 st re, 1 st meerderen, 4 st re, 1 st meerderen, 18 st re, 1 st meerderen, 1 st re, 1 kst.
6e nld: 1 kst, 2 st re, 1 st meerderen, 18 st re, 1 st meerderen, 6 st re, 1 st meerderen, 18 st re, 1 st meerderen, 2 st re, 1 kst,
8 nld: 1 kst, 3 st re, 1 st meerderen, 44 st re, 1 st meerderen, 3 st re, 1 kst. Je hebt nu 54 steken.
9 nld: 1 kst, *1 st re, 1 st av* herhalen van * tot * en eindign met 1 kst
Brei 10 nld patentsteek: begin met de 2e nld van het patroon (de 1e heb je in de 9e nld al gebreid!).
Bovenvoetje:
1e nld (= goede kant): 1 kst, 20 st patentsteek, 1 overh, 8 st re, 2 st re samenbreien, 20 st patentsteek, 1 kst
2e nld: 1 kst, 19 st patentsteek, 2 st av samenbreien, 8 st av, 2 st av samenbreien, 19 st patensteek, 1 kst
3e nld: 1 kst, 18 st patentsteek, 1 overh, 8 st re, 2 st re samenbreien, 18 st patentsteek, 1 kst
4e nld: 1 kst, 17 st patentsteek, 2 st av samenbreien, 8 st av, 2 st av samenbreien, 17 st patentsteek, 1 kst.
Blijf zo doorbreien met minderingen tot er nog 30 st over zijn.
Brei dan een gaatjestoer in een even naald: 1 kst, 1 st re, *omslaan, 2 st re samenbreien* herhaal van * tot * en eindig met 1 kst.
Brei 1 nld 1 st re, 1 st av en brei dan nog 8 nld patentsteek. Kant de steken af in 1 st re, 1 st av.
Sluit de middenachter- en de zoolnaad.
Draai een koordje van 2 of 3 draden breiwol en rijg dat door de gaatjesrand van het sokje.
Brei hierna nog een sokje.

Veel plezier met breien!

lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?


Als je vragen hebt over een patroon, dan kun je altijd contact met mij opnemen. Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!


Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!




Pin It!

7 opmerkingen:

  1. Leuk hoor, jammer dat er niemand in mijn omgeving in blijde verwachting is.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ga ik maken! Wat een leuke sokjes, en zo heerlijk om weg te kunnen geven. De sokjes met koordje zijn altijd favoriet bij de moeders...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk patroon en lekker makkelijk op maar twee pennen.
    groetjes,imke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk leuk en makkelijk met 2 pennen daar houd ik van;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ziet er leuk uit en absoluut niet ingewikkeld. Ik ga het (ooit) proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Betsy, wat leuk dat je het patroontje van deze mooi slofjes meegaf ! Ik ga ze eens uitproberen. Groetjes, rozemie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb ook dit patroontje van mijn moeder gekregen, en ik brei de babysokjes al zelf 28 jaar. zo zie maar dat dit patroontje zeker niet ongekent is. het is een leuk en simpel patroontje en je kan je eigen creaties maken door met verschillende kleurtjes en steken te werken. veel brei genot aan alle breisters

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...