dinsdag 24 april 2012

Mooie handwerkboeken cadeau gekregen en begin van een wolschilderij

Zoals ik al eens eerder vertelde, volg ik al een aantal jaren viltcursussen bij Ym Koudstaal van Yms Wolatelier.
Inmiddels hebben we een vaste groep (gevorderde) cursisten en dat is altijd heel gezellig. En ja, als je elkaar wat beter leert kennen, klets je heel wat af en zo liet ik mij ontvallen dat ik een weblog heb en zo nu en dan komen mijn medecursisten even op bezoek op mijn blog. Zodoende weten ze ook dat ik gek ben op oude handwerkboeken.
Op de vorige cursusdag verraste Wietske mij met een paar prachtige boeken:


Twee mooie borduurboeken en een boek over spinnen. Zo lief!

Het boek over Naaldkunst bevat heel veel tapisseriepatronen.
Er staan zoveel prachtige dingen in, kijk maar even mee:



Het andere boek Steek voor Steek laat allerlei verschillende borduursteken zien, met daarbij een voorbeeld om de steken toe te passen. Het boek is in zwart/wit uitgevoerd, maar voorzien van heel duidelijke beschrijvingen:



Het laatste boek gaat over Spinnen. Alles komt er in aan bod: van het uitzoeken van de vachten tot de verschillende spinnewielen en technieken. Maar ook allerlei toepassingen voor de gesponnen (en geverfde)  wol:




Wietske, nogmaals heel hartelijk bedankt voor de boeken. Ik heb ze inmiddels een paar keer doorgebladerd en ze zijn echt prachtig. Daar ga je zeker nog iets van terugzien op mijn blog!

Nu ik het toch heb over de viltcursus: we zijn al weer een paar lessen bezig met het maken van een landschap van wol.
De opdracht was om een foto of prent mee te nemen van een landschap en dat te gaan vilten. Een heel karwei, maar wel een leuke uitdaging!
Dit is de foto die als voorbeeld fungeert:



Met dank aan Natuurkieker Coby die de foto heeft gemaakt.

Er komt nogal wat bij kijken om zo'n landschap te vilten: eerst moet je bepalen hoe groot je werkstuk moet worden. Wol krimpt nogal, dus daar moet je rekening mee houden. Dan maak je een schets van de foto, waarbij je de kleurvakken aangeeft. Daarna kun je beginnen met uitleggen van de wol. Dat neemt ook veel tijd en moet zorgvuldig gebeuren, want het is niet de bedoeling dat er nog witte plekken overblijven. De wol wordt vastgezet met de viltnaald en als alles naar wens is, kan de lap gevilt worden en dan krijg je zoiets als dit:



Dit is de basis voor het landschap. De lap is nu ongeveer 40 x 60 cm. Het leuke werk komt nu nog: de lap borduren met verschillende borduursteken, kralen, extra vilt enz. Als je naar de foto kijkt van het echte landschap, dan kun je je een beeld vormen van hoe het er uit moet gaan zien.

lieve groet,
Betsy
Pin It!

12 opmerkingen:

  1. Jij bent voorlopig weer zoet met de boeken ;-)
    Helaas akn ik de foto van het echte landschap niet zien, heb een aantal keren geprobeerd opnieuw te laden, maar lukt niet, maar het gevilte landschap ziet er al heel sfeervol uit. De kleuren doen me denken aan Frankrijk (lavendel). Maak er wat moois van! (maar daar twijfel ik echt niet aan, dat ga jij zeker doen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angélique, ik heb de foto wat verkleind. Volgens mij moet het nu wel lukken.
      Dan zie je dat het een heidelandschap is. Maar lavendel zou natuurlijk ook heel goed kunnen. Is ook prachtig om te zien!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  2. Ik vind je landschap nu al mooi, Betsy veel succes met het voltooien en heerlijk hé om zulke leuke boeken te krijgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wowww, wat een mooie boeken heb je gekregen ...en een landschap vilten...?! Wat een uitdaging....

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jeetje dat ziet er nu al mooi uit
    spaar je allerlei soorten oude handwerkboeken? of alleen als het over garen of wol gaat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verzamel allerlei soorten oude handwerkboeken. Vaak staan de technieken er heel goed in beschreven en kom je weer oude "vergeten" technieken tegen. Leuk om uit te proberen en inspiratie op te doen!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  5. O, jij bent wel even weer zoet voorlopig.
    Leuk werk om lekker in die ouwe boeken te
    snuffelen. Ik ben benieuwd wat we er uit
    zullen tegen komen in je blogs.
    En wat wordt je landschap mooi! Leuk om te
    zien hoe je inderdaad het landschap kunt
    herkennen van de foto.
    Spannend hoe het eindresultaat zal zijn...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ook heel benieuwd hoe je landschap er straks uit zal zien, leuk om een foto van het begin te bekijken. Veel plezier met het afmaken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh, dat boek over borduursteken wil ik ook. Ik heb lang gedacht dat borduren alleen maar kon in kruisjes (op zo'n lapje, dat bij mij dan altijd helemaal ging trekken omdat ik veel te hard aan de draadjes trek)... Maar nu ik me meer aan het verdiepen ben in het stitchen, merk ik dat borduren toch ook heel anders kan. Ik ga gelijk even op marktplaats kijken of ik het boek kan vinden...

    En ik ben heel benieuwd naar je viltlandschap. Ik wist helemaal niet dat je ook zulke dingen kunt maken met vilten...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent goed verwend, leuk hoor! En dat viltlandschap wordt volgens mij prachtig! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat! Lijkt me niet gemakkelijk!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ben je al ver! Na je eerste les zag je de omtrekken al wel, maar nu is het echt duidelijk! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke boeken. Lief die verwennerij. Je viltlandschap is al prachtig. Er is genoeg inspiratie om ons heen.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...