maandag 14 mei 2012

Macrame - terug van weggeweest?

In mijn voorraad handwerkboeken zit ik regelmatig te zoeken naar oude patronen en handwerktechnieken. Een van de technieken die me wel heel erg aanspreekt is macramé. In de jaren '70 was macramé vooral bekend van de plantenhangers. Volgens mij had iedereen wel zo'n ding in huis. Ook tassen e.d. waren veel te zien.
Ik moet zeggen dat ik het nu eigenlijk ook wel leuk vind, maar dan moet dat wel in een nieuw jasje.

Vroeger heb ik wel eens "gemacrameed" (schrijf je dat zo?), maar ik ben  helemaal vergeten hoe het moet. Vandaar dat ik het grote boek er maar eens bij gepakt heb en op een vrije zondagmiddag ben gaan oefenen. Het viel nog niet echt mee, want ik had een beetje te glad materiaal, maar uiteindelijk heb ik toch een klein werkje gemaakt:



Het is prima te gebruiken als tashanger of boekenlegger en het smaakt naar meer. Ik ga proberen om met wat fijner materiaal, namelijk dun haakkatoen, iets te maken. Het lijkt me leuk om wat kleinere werkstukjes te maken, die weer gebruikt kunnen worden in combinatie met andere technieken, zoals vilten en borduren. 

Ik heb een plaat zachtboard van een formaat dat nog wel op mijn knieën past, maar toch nog een heel werkstuk kan herbergen. Zie onderstaande foto:



 Op de plaat heb ik een stuk geplastificeerd ruitjespapier geprikt, om de werkstukken goed recht te kunnen maken (en houden). Verder heb je eigenlijk niet zoveel gereedschap nodig: garen en spelden.

Wordt vervolgd!

lieve groet,
Betsy

Pin It!

9 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd naar je macramé-avonturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o, dit is echt heel leuk . Ik heb vroeger ook zo'n plantenhanger gemacrameed ,( zal eens vragen of mijn moeder hem nog heeft) maar zou nu ook echt niet meer weten hoe dat moet
    zoiets is ook leuk als hengsel van een gehaakte of genaaide tas denk ik
    leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb ik dat 'vroeger' veel en vaak gedaan.. Ik gaf zelfs cursussen- nu zou je workshop zeggen. Al die verschillende knopen herinner ik me nog goed. Pure nostalgie.
    Wat je gemaakt hebt ziet er best goed uit. Ben benieuwd wat je nog meer gaat maken.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O leuk! Veel plezier!

    Vergeet niet een oude theedoek oid op je benen en onder het board te leggen, het maakt nl nogal rommel dat zachtboard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O ja leuk, dat heb ik heel vroeger ook nog wel eens gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ja, de jaren 70....goede herinneringen heb ik aan die tijd, óók aan het macrameeën (en het haken van lampenkapjes en gordijntjes)! Ik kan me nog heel goed een riem/ceintuur voor de geest halen die ik toen heb gemaakt. Maar ik zou inderdaad ook weer even diep moeten nadenken hoe het ook alweer moest....
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ...leuk! Uit de kringloop haalde ik eens een boekje en maakte weer wat hangers. Wel is het nu lastiger om dat lekkere ruwe (natuurlijke) garen (henneptouw!) nog te krijgen. Zoveel acrylgarens tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjonge jonge dat is lang geleden...
    Wat leuk dat je deze techniek uit de oude bladen
    hebt opgeduikeld.
    Ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja hoor, macramé.. Ik weet nog dat m'n 8 jaar oudere zus er helemaal wild van was. Ze heeft destijds een heel bijzondere ceintuur gemaakt in paarstinten; zo mooi!
    Wij maakten kleine wandstukjes aan een stokje; ook leuk om te doen. Zelfs m'n broertje deed er aan mee. Maar dat is inmiddels wel ruim 35 jaar geleden..

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...