vrijdag 22 juni 2012

Speldenkussen van vilt

Speldenkussens zijn altijd leuk om te maken. Je kunt ze ook in allerlei soorten en maten op verschillende blogs vinden.
Ik heb gekozen voor een model dat ik als jong meisje ook al maakte en waarvan ik nog weet dat ik het eens voor een tante heb gemaakt en wel in de kleuren groen, aubergine en wit. Dat vond ik toen zo mooi bij elkaar passen en mijn tante was er heel blij mee!

Van Hannie (Atelier Tintangel) had ik vorig jaar heel veel knutselmateriaal gekregen en daarbij zat een prachtige lap, bedrukt met vlinders. Ze had mijn serie vlinders gezien, vorige zomer, en dacht dat ik hier wel iets leuks mee zou kunnen doen. Dat is ook zo, maar het is een stofje dat zich niet zo gemakkelijk laat verwerken omdat het nogal rafelt. Maar toch is het gelukt om het in mijn speldenkussen te verwerken. Ik heb de kleuren van het vilt aangepast bij de vlinderstof:

de voorkant.....

... en de achterkant


Voor degenen die niet zo'n mooi stofje hebben: je kunt natuurlijk ook alle zeshoekjes van vilt maken. Dan krijg je een soort bloem, zoals op de onderste foto te zien is.

Als je zelf ook zo'n speldenkussen wilt maken, dan kan dat. Je hebt er een hexagon-mal (zeshoekje) voor nodig. Op internet zijn ze wel te vinden, bv. hier, maar ze zijn ook zelf te maken van een stukje karton.

Knip met behulp van de mal 2 x 7 zeshoekjes uit. Let er op dat je bij het gebruik van gewone stof in plaats van vilt een naadje aanknipt van ongeveer 1 cm breed rondom de zeshoekjes.
Festonneer eerst 6 lapjes aan het middelste lapje vast. Festonneer dan alle zijkantje aan elkaar, zodat je een bloemvorm hebt. Herhaal dit voor de andere helft van het speldenkussen. Festonneer dan de 2 helften op elkaar. Laat een stukje open om het kussentje te kunnen vullen en festonneer het dan helemaal dicht.

Tip: het festonneren is heel mooi met borduurzijde, maar dat is niet zo sterk. Het gaat ook prima met naaigaren en eventueel gebruik je 1 draadje borduurzijde en 1 draadje naaigaren!

De zeshoeken zijn ook heel geschikt om een tasje van te maken of een versiering op kledingstuk.

Veel knutselplezier!

Misschien is het jullie opgevallen dat ik niet veel berichtjes heb geplaatst de afgelopen weken en zeker niet veel zelfgemaakt werk. Het was op het werk heel druk en ik had niet zoveel puf om 's avonds nog heel actief achter de computer te zitten en ook niet om nog fanatiek te handwerken. Maar..........., nu heb ik vakantie!
We blijven dit jaar thuis, dus mijn handwerkspullen zijn onder handbereik en in mijn hoofd zitten allerlei ideeën die er graag uit willen. Ik ben benieuwd wat daar de komende tijd van gaat komen :)

Ik ga nu eerst eens een rondje bij jullie blogs kijken, want ik ben hopeloos achter.

Fijn weekend en een lieve groet,
Betsy
Pin It!

11 opmerkingen:

  1. geniet van je vacantie
    groeten ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een vrolijk speldenkussen.
    En een hele fijne vakantie!
    groetjes,imke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat je nu vakantie hebt. Ga maar lekker bezig met alles wat je leuk vindt.
    Zo'n model speldenkussen heb ik ook. Het is gemaakt van een gewoon katoenen stofje. Het is meer dan 30 jaar in gebruik....
    Hopelijk wordt het toch nog zomer; daar verlangen we allemaal naar. Het hoeft niet zo warm te worden, maar van een beetje meer zon geniet iedereen vast wel. Fijne vakantie en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk speldenkussen!

    Een hele fijne en creatieve vakantie meis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Betsy,
    De lap met vlindertjes was prachtig, maar inderdaad, dit is geen rafelen, maar spontaan uit elkaar vallen te noemen. Zo is het prima gelukt er wat moois van te maken, lief zo met de vlindertje midden in. En nog genoeg vlinders over om meer te knutselen denk ik!. Geniet van je vakantie en ook nog even hier snel een complimentje voor de kaart van Elize. Ik ken dat, druk hebben en amper aan blogslezen toekomen.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je er weer helemaal bent, ik hoop dat je een heel prettige vakantie gaat hebben.
    Je speldenkussentje is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi dat speldenkuzzen ga het idee zeker onthouden
    wens je verder een hele fijne vakantie
    groet
    le(o)nie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig kussentje, een heerlijk werkje om even tussendoor te doen!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben alvast benieuwt wat je allemaal gaat maken tijdens die creatieve vakantie. Bedankt voor het weer opbeurend berichtje op mijn blog. Jij bent een fijn blogmaatje...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk speldenkussentje, zeker een idee om in gedachten te houden.
    Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha leuk, dit modelletje speldenkussen ken ik ook nog,
    jeugdsentiment!
    En een mooie uitvoering zo met het vlindertje in
    het midden. En compliment voor de mooie foto's, je
    hebt ook deze keer weer een mooi plekje gevonden om
    het werkstuk op de foto te zetten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...