vrijdag 29 juni 2012

Verschillende technieken om een koord te maken - deel 1-

Als je zelf kleding breit en haakt, heb je vast ook wel eens een koordje gemaakt. Ik ben eens op zoek gegaan naar allerlei manieren om een koordje te maken en de toepassingen van die koordjes in een werkstuk.

Vandaag wil ik eerst wat verschillende technieken laten zien.

Een van de werkstukjes die we bij de handwerkles op de lagere school moesten maken, waren de babysokjes. In die sokjes werden gaatjes gebreid, waar een koordje doorheen geregen moest worden en vervolgens met een mooie strik gesloten.

gedraaid koord

strikje van gedraaid koord

Dit koordje maak je als volgt: neem een lange draad (1.80 m). Vouw de draad dubbel. Neem de uiteinden van deze dubbele draad en draai de draden tot ze heel strak om elkaar zitten. Dan neem je een schaar, steek de gedraaide draad door een oog van de schaar, pak beide uiteinden van de gedraaide draad bij elkaar en laat de schaar in het midden bungelen. De draad zal nu nog een keer in elkaar draaien. Pak een andere schaar en knip de draad bij de andere schaar door en leg een knoopje in beide uiteinden.


Een andere manier is om een koordje te haken van lossen:


gehaakt koord van lossen
Zo'n koordje kan gehaakt worden met een haaknaald, maar kan ook worden gevingerhaakt: leuk om met de kinderen te doen! Ik laat hiervan geen foto's zien, omdat ik aanneem dat deze techniek wel bekend is. Mocht dit niet zo zijn: stuur even een mailtje, dan maak ik alsnog een blogje hierover.


Vind je zo'n gehaakt koordje wat saai, dan kun je het ook haken met 2 of 3 draden van verschillende kleuren of materialen:






gehaakt koord van 3 draden
Dit geeft alweer een heel ander effect en het koordje is ook wat steviger.
Je haakt dit koord als volgt. Je werkt met 3 draden. Maak met deze 3 draden een opzetlus. Vervolgens haak je telkens een losse met 1 draad en wel zo dat je afwisselend de drie kleuren gebruikt. Trek de draad na het haken steeds goed aan, zodat de steken goed tegen elkaar aan komen te liggen en het koord stevig wordt. Haal aan het eind de 3 draden tegelijk door de laatste steek en hecht af.


Is het haken met  3 draden teveel gedoe? Je kunt ook een koordje rond haken:

vierkant gehaakt koord
maak een opzetkoord van 4 lossen. Haak in elk van deze lossen een vaste en begin met haken in de 1e opzetlosse. Je haakt de steken van binnen naar buiten en spiraalsgewijs. Het begin is even lastig, maar met wat oefening zul je zien dat het heel gemakkelijk haakt. Het leuke van deze 4 steken is, dat je hierdoor een vierkant koord krijgt. 
Wil je liever een plat koord? Haak dan over 2 steken. Voor een driehoekig koord neem je 3 steken. Als je meer dan 4 steken opzet dan krijg je een rond koord.
Expirimenteer er maar eens mee. Het is heel leuk om te doen!

-wordt vervolgd-

lieve groet,
Betsy



Pin It!

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk.
    Bedankt voor de uitleg.
    De eerste ken ik wel, maar die laatste is zeker het proberen waard.

    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er gaat een wereld van koordjes voor me open :-)
    Die met die drie kleuren is ook leuk!
    Dank je wel!!!!!

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn er veel mogelijkheden. Ik weet waar ik moet zijn als ik een koordje moet gaan maken, dank je!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd handig van die techniek-overzichten. Die met die 3 kleuren ga ik ook eens proberen, heb ik nog nooit gedaan, dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat een leuke tips! Vooral die met die 3 kleuren, dat zou ik nooit bedacht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Koordje maken...zo gepiept, denk je, maar dat er zo veel mogelijkheden zijn... en er komt nog meer. Handige tips en het proberen waard.
    Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. die rond gehaakte en die met die 3 draden ga ik zeker uitproberen!
    bedankt voor de tip,
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk thema en wat een variatie heb je nu al
    laten zien. Ik ben benieuwd welke mogelijkheden je
    verder nog gaat laten zien.
    Die van de babysokjes kende ik ook nog en haalt
    nostalgie boven.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat handig zeg!! Dank je wel voor de uitleg!
    Fijn weekend!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, je uitleg, Betsy. Heel handig en duidelijk. Dank voor het delen. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...