zaterdag 25 januari 2014

Breipatroon voor warme huis- of werksokken

Een tijdje geleden liet NATUURKIEKER COBY  mij een paar sokken zien waar zij thuis altijd op loopt: een groot gat erin. Of ik daar ook iets aan kon doen, was de vraag. Natuurlijk was dat geen probleem en ik heb het gat voor haar gerepareerd, maar wel met het idee in mijn hoofd dat een paar nieuwe sokken ook vast welkom zouden zijn!


Zoals je ziet, ben ik aan het breien geslagen en heb ik opgeschreven hoe ik de sokken heb gebreid en van welk garen, zodat jullie er ook mee aan de slag kunnen.

Benodigdheden:
5 (sokken-)breinaalden zonder knop nr. 3.5 mm
2 bollen Botter IJsselmuiden ""Oslo" (of 3 bollen voor 2 paar sokken)
17 steken en 22 toeren = 10 cm

Afkortingen:
st = steek
re = recht
av = averecht
re s = recht samenbreien
ovh = overhaling (1 st afhalen, 1 st re breien, dan de afgehaalde st over de gebreide steek halen)

Boordpatroon:
2 st re, 2 st av

Ik verwijs hierbij ook naar het basispatroon voor gebreide sokken dat je HIER kunt vinden en waar duidelijke foto's en een beschrijving staan, alsmede een maattabel voor sokken.

Beschrijving sokken maat 39/40:

Boord:
Zet 44 steken op, verdeeld over 4 breinaalden en brei in het rond met de 5e naald.
Brei in het rond en in boordsteek (2 st re, 2 st av) tot een lengte van 4 cm.
Brei dan verder in tricotsteek (alle steken recht) tot de boord een totale lengte heeft van 16 cm (of iets langer, als je dat wenst). Het is ook mogelijk om de gehele boord in boordpatroon te breien. Het voordeel hiervan is dat de boord wat strakker zit.

Grote hiel:
Brei dan over 22 steken (= de helft van het aantal steken) de grote hiel, door telkens heen en weer te breien: aan de heengaande naald recht en de teruggaande naald averecht. Brei zo 18 naalden (= 6 cm) en eindig met een averechte naald.

Kleine hiel:
Brei 10 st re, dan 2 st re s, 1st re, keren
1 st av afhalen, 2 st av s, 1 st av, keren
1 st re afhalen, 1st re, 2 st re s, 1 st re, keren
1 st av afhalen, 2 st av, 2 st av s, 1 st av, keren
1 st re afhalen, 3 st re, 2 st re s, 1 st re, keren enz.
tot alle steken aan weerszijden zijn meegebreid in de laatste naald aldus:
1 st re afhalen, 9 st re, 2 re s; er staan nu nog 11 steken op de naald. Deze 11 steken moeten worden verdeeld over de twee naalden van de ondervoet (waar de hak in zit) .

de voet:
Neem nu aan de linkerzijde van de grote hiel (dat is de kant waar je geëindigd bent met breien) 9 steken op en brei die recht, brei vervolgens de 2 naalden van de bovenvoet tot je aan de andere kant van de hielflap bent gekomen en neem daar ook 9 steken op en en brei die recht. Je bent nu middenachter beland. De steken moeten nu weer over 4 naalden verdeeld worden. Op de bovenvoet staan nog steeds 2 x 11 steken. Dat hoeft niet te worden gewijzigd. Voor de ondervoet zijn er 2 x 9 + 11 = 29 steken over. Op de ene naald van de ondervoet komen 14 steken te staan en op de andere 15 steken. Dat zijn dus nog 7 steken teveel. Die moeten in de volgende toeren worden geminderd en wel aan weerszijden van de hiel telkens 1 steek in de eerste toer, dan een toer zonder minderingen en zo telkens om en om tot er op de naalden van de ondervoet ook weer 21 x 11 steken staan.
Brei vervolgens de voet tot de gewenste lengte (21 cm) en brei dan voor de tenen als volgt:
1e toer: 3 st re, 2 st re s, Herhaal dit tot het eind van de toer.
2e toer: alle steken recht
3e toer: 2 st re, 2 st re s. Herhaal dit tot het eind van de toer
4e toer: alle steken recht
5e toer:  1st re, 2 st re s. Herhaal dit tot het eind van de toer
6e toer: alle steken recht
7e toer: 2 st re s. Herhaal dit tot het eind van de toer.
Knip de werkdraad wat langer af en rijg de steken op de draad. Keer de sok, trek de draad goed aan en hecht de draad aan de binnenkant van de sok goed af.

De tweede sok brei je uiteraard op dezelfde manier.

Warme sokken voor natuurkieker Coby

Veel breiplezier!

lieve groet,
Betsy



Ik vind het prima als je patronen van mijn weblog gebruikt, als je dat doet met vermelding van mijn weblog en/of door een link te plaatsen op je eigen weblog. Het is niet de bedoeling dat je het hele patroon op je eigen blog plaatst!

Foto's van werkstukken worden zeer gewaardeerd en krijgen een plaatsje in de Eregalerij!



Pin It!

15 opmerkingen:

  1. Wat ijverig en wat leuk dat je dat voor Coby doet! Ze zal ze vast goed kunnen gebruiken! Groetjes! Annasoer xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijken me heeeeeeeeeeeeerlijke sokken hihihihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm heerlijk warme voetjes zal zuslief hebben;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prima patroon voor lekkere, degelijke, warme sokken. Precies goed voor je zus als ze de natuur intrekt om foto's te maken.
    Dergelijke sokken brei ik ook voor mijn schoonzoon, de boer, maar dan wel een paar maatjes groter....het been en de voet dan; want de wijdte maakt niet eens zo veel uit.
    Fijne zondag. Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die zullen nu wel welkom zijn brrrr het is een stuk kouder !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zus boft maar weer met zo'n sokkenbreister als jij. En ze hoeft in elk geval geen koude voeten te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha ja ik ben heel blij met mijn nieuwe sokken, heerlijk warm!
    En heel fijn dat ze voor mij gebreid worden want sokken breien
    is iets wat ik echt niet kan :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oef aan sokken breien ben ik nog niet toe, geloof ik. Na een ben ik het zat en twee sokken is toch wel zo handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie sokken. Een zus hebben is altijd fijn, en niet alleen voor sokken...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hihi kan nog niet eens haken,dus breien word ff helemaal niets,mooie sokken,fijne zondag,groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lees dat ze zit te wachten op echt winters weer, volgens mij is dat er nu echt wel in Drenthe. Deze heerlijke warme sokken komen dan goed van pas. Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die winter is hier wel gearriveerd. Het ziet er winters uit en het is bovendien spekglag. Oppassen geblazen dus, maar het ziet er wel heel mooi uit!

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  12. Wat lief dat je een paar nieuwe voor haar gebreid hebt! Ze zal er vast heel erg blij mee zijn :) Fijne zondag nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Slim van Coby, kapotte soken laten zien aan één van de beste sokkenbreisters van het Noordelijk halfrond. Als die sokkenbreister dan ook nog je zus is.....tja dan bof je en krijg je nieuwe. Mooi Betsy!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...